RANGKAIAN SOSIAL ANDA

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

8:38 pm

Salam...

2 Bulan lepas Blogger telah pun melancarkan dua Gadget terbaru di dalam empayar blogspot. Dua gadget ni dikenali sebagai Popular Posts dan Blog Stats. Apa fungsi nya? Tapi Gadget ini masih lagi tidak secara rasmi di releasekan di Blogspot.com, ia hanya boleh didapati di Blogger In Draft dimana banyak perkara dan fungsi baru di eksperimenkan untuk kepentingan semua pengguna Blogspot. Jadi untuk try boleh kesana..

==> http://draft.blogger.com/

Tapi sebelum itu jom kita lihat dulu apakah 2 Gadget yang baru di hasilkan oleh Blogspot untuk anda : 

Popular Posts
Memaparkan entri entri yang paling banyak / popular / terhangat di blog korang. Korang boleh pilih sama ada Popular all time, 7 hari terakhir, atau 30 hari terakhir. Gadget ni akan susun entri post tu mengikut tahap ke popular an nya ..haha..


Fungsi tambahan korang boleh setting bagi ada thumbnail atau tidak, dan korang juga boleh pilih sama ada mahukan Tajuk dan sedikit summary / snippet atau just tajuk sahaja.


Bagi bro, gadget ini masih ada kekurangan jadi sebab itu dia tak official kan lagi, just hanya boleh didapati di Blogger in Draft.


Blog Stats / Pageviews Counter
Anda tahu apa itu page view? maksud pageview (PV) adalah kiraan satu page .html di buka. Contoh yer, kalau korang buka http://sempoicornerdisini.blogspot.com/ tu dikira 1 pageview, pas tengok2 kemudian korang klik artikel pasal ngumpat di blog ni, so dah tambah lagi 1, pas tu kemudian
korang klik pulak link ke artikel pasal lawak juga di blog ni, tambah lagi 1 pageview. Then after that korang klik link ke blog usop terus pergi ke blog beliau. Jadi total pageview blog Lanun adalah 3 PV, bukan 4 kerana klik terakhir pergi ke blog Usop, tu dikira PV untuk blog dia lar.


Jadi fungsi gadget atas ni adalah untuk paparkan graph / graf page view yang comel dan kecik, beserta dengan teks paparan nombor bilangan pageview blog korang. 










0 Member Sempoi:

Post a Comment