RANGKAIAN SOSIAL ANDA

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

12:45 pm
Bicara tentang seo Pasti sudah sering dengar dengan kata Backlink atau anda sering membaca di artikel lain. Trik ini sering di gunakan oleh blogger untuk mengoptimasi pengunjung blog mereka sekarang pertannyaannya Apa itu Backlink..??.


Apa itu Backlink ?


Backlink adalah suatu hubungan imbal balik antar situs, hubungan tersebut berupa nama alamat situs. Alamat Situs A terdapat di situs B, begitu pun sebaliknya.


Mana Lebih Penting? Backlink Homepage atau Entri?

Mungkin timbul kekeliruan dikalangan blogger sama-ada untuk meletakkan url homepage atau url entri semasa melakukan backlink. Pada pendapat Bro, kedua-duanya sama penting. Jika blog anda masih baru, Bro galakkan jika anda menanam url homepage semasa melakukan backlink. Ini bagi mengukuhkan kedudukan anda dalam database Google. Setelah lama berblogging, maka menanam url entri blog anda yang bersesuaian dengan entri website yang di"backlink"kan. Bertujuan sebagai memberitahu Google bahawa anda mempunyai entri baru.



Apa Yang Patut Anda Elak Semasa Backlinking?

Selama berblogging Bro perhatikan terdapat blogger yang bergitu taksub melakukan backlink sehingga berlakunya SPAM. Dan SPAM merupakan satu kesalahan etika buat seorang blogger. Jika anda ingin dihormati oleh blogger lain, janganlah SPAM, berikanlah komen yang sesuai dengan kandungan entri yang di"backlink"kan dan jika anda tidak punyai masa untuk membaca kandungan entri tersebut, berilah komen bersifat am. Sebagai contoh, "Terima kasih untuk artikel ini" atau "Saya sokong pendapat anda". Sekurang-kurangnya pemilik blog berkenaan tiada sebab untuk menghapuskan komen anda. Betul tak?

Bagaimana Memilih Blog Untuk Di Backlink?

Beberapa ciri yang anda perlu lihat untuk memilih blog yang bagus untuk di"backlink"kan. Senarai ini tidak mengikut turutan.

Blog berkenaan haruslah membenarkan "dofollow" supaya apabila anda menanam url, bot Google akan melawati url anda. Jika blog itu mengamalkan "nofollow" maka apabila bot Google melawati entri yang anda backlink, bot tersebut tidak melawati blog anda. Itu satu kerugian buat anda.

Blog berkenaan perlulah releven dengan kandungan blog anda. Jika tidak releven, anda boleh menanam url entri anda yang paling releven dengan entri blog tersebut. 
Pilihlah blog yang punyai PR yang tinggi. Semakin tinggi PR blog tersebut, semakin bagus untuk blog anda. PR membawa maksud "PageRank". 

Pilih blog yang mempunyai domain name yang berusia lebih 2-3 tahun. Dari pengalaman Bro, semakin lama domain name tersebut di Internet, semakin mesra blog tersebut dengan Google. Ini mempercepatkan lagi blog anda untuk disenaraikan oleh Google.

Manfaat Backlink

Kalau anda memahami sekali masalah SEO, sudah dipastikan yang namanya backlink pasti penting banget manfaatnya. Manfaat backlink antara lain :

Dapat meningkatkan PageRank
Situs jadi lebih populer di Web_search_engine
Traffic pengunjung meningkat

Dilihat dari 3 manfaat diatas kita pasti dapat mengetahui sepenting apakah backlink itu


NAK TAHU CARA TINGKATKAN TRAFIK BLOG? KLIK DI SINI




0 Member Sempoi:

Post a Comment