RANGKAIAN SOSIAL ANDA

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

5:41 pm

JOHOR BAHRU: Satu pasangan yang putus ikatan pertunangan pada 12 April 2010 membuat tuntutan ganti rugi RM1.3 juta - jumlah yang mungkin terbesar dalam sejarah perundangan syariah negara.
Mereka yang merancang mendirikan rumah tangga pada 28 Mei tahun sama, dikatakan memutuskan pertunangan atas sebab peribadi dan masing-masing menfailkan saman menuntut ganti rugi dan teladan di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur, 21 Ogos 2010.



Bagaimanapun, kes berkenaan dirujuk ke Mahkamah Tinggi Syariah Johor Bahru semalam, namun kes ditunda hingga 3 Julai ini berikutan seorang peguam tidak dapat hadir.

Datuk Zulkipli Shamsudin, Datin Normah Mohd Yunus dan Zuhaira Nadia Zulkipli, 24, selaku plaintif memfailkan tuntutan RM400,000.

Sementara itu, pihak defendan, Kamarul Eddyhazli Zakaria, 30-an membuat tuntutan balik ganti rugi membabitkan RM900,000 terhadap bekas tunangnya itu atas dakwaan apa dilakukan plaintif tidak berasas.

Zuhaira diwakili peguam Datuk Zainul Rijal Abu Bakar dan Norfaizah Zainudin, manakala Kamarul diwakili peguam bela, Muhammad Nur Hafiz Roslan dan Hafez Zalkapli.
Muhammad Nur Hafiz yang ditemui di luar pekarangan mahkamah berkata, peguam bela Zuhaira (Zainul Rijal) tidak dapat hadir ke mahkamah kerana menghadiri kursus berkaitan perundangan di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

“Pihak kami (defendan) sudah mengumpul semua bukti kukuh bagi menyangkal dakwaan plaintif mengatakan pertunangan ini diputuskan anak guam kami.
“Jika tuntutan ganti rugi am RM500,000 dan tuntutan ganti rugi teladan RM300,000 serta beberapa kos lain dengan jumlah keseluruhan RM900,000 dibuat kami ini berjaya dan dibenarkan mahkamah, ia akan menjadi antara kes terawal di negara ini yang membenarkannya,” katanya.

Sementara itu, Zainul Rijal ketika dihubungi Harian Metro berkata, pihaknya tidak dapat hadir semalam atas alasan kukuh dan sudah memaklumkannya terlebih dulu kepada mahkamah.

“Kita tunggu saja 3 Julai nanti, saya akan mengemukakan semua hujah dan keterangan membuktikan anak guam saya di pihak benar.

“Jika mereka (defendan) benar mengapa tidak mengemukakan tuntutan ganti rugi terlebih dulu, sebaliknya mula melakukan (tuntutan) selepas menerima tuntutan daripada kami,” katanya.

Sementara itu, Kamarul Eddyhazli ketika ditemui Harian Metro semalam berkata, tuntutan dibuat kerana dakwaan dilakukan bekas tunangnya itu tidak berasas.

Katanya, pertunangan diputuskan pihak perempuan dan bukan dirinya, tetapi dia disaman dengan alasan memutuskan pertunangan.

Kamarul Eddyhazli, dari Kuala Lumpur dan Zuhaira Nadia dari Johor Bahru, mengikat tali pertunangan pada 20 Februari 2010 dan dijadual melangsungkan perkahwinan, 28 Mei tahun sama. Bagaimanapun, menurut Kamarul, pada 12 April 2010, ikatan pertunangan mereka terputus atas dasar masalah peribadi.